mandag den 17. november 2008

Kære Dagbog

Over hos Anita http://moccapigen.dk/ (Jeg har ikke fundet ud af endnu, hvordan man kan nøjes med navnet, men det kommer vel) Har jeg lige læst om lækre æbleskiver og varm cacao...

Straks gik jeg ind på min Jule-bog og fandt min opskrift på hjemmelavet Gløgg, som jeg nu sukker efter. Men jeg holder lidt endnu... Den bliver først lavet den 1. december!

Opskriften er her: (og ja, jeg ved godt det er en svensk Jule-Gløgg, men tro mig den er bare god!)

Ingredienser til ca. 1 liter færdig gløgg:
1 flaske rødvin (75 cl.) 1 kanelstang 1 lille stykke ingefær pomeransskal 5 nellikeblomster 2 tsk. hel kardemomme 400 gram sukkerknalder ½ flaske (35 cl.) ren brændevin eller vodka

Sådan gør du: Varm rødvinen i en gryde sammen med krydderierne. Læg sukkerknalderne på en rist (f.eks. fra ovnen) over ca. halvdelen af gryden. Hæld spritten i og varm forsigtigt. Når blandingen er varm antændes den med en tændstik. Øs nu forsigtigt blandingen over sukkerknalderne, således at de smelter og søder gløggen. Sluk flammerne med et låg. Smag om gløggen er blevet sød nok. Hvis ikke lægger du lidt flere sukkerknalder på risten og gentager processen. Lad gløggen blive gennemvarm og server. Den kan også køles ned og stå i køleskabet i ca. to uger. Serveres varm med mandler og rosiner.

Hmmm... er der nogen der "ude" der kan hjælpe mig? Hvordan kan man bare nøjes med at skrive navnet på den link, man gerne vil refererer til?

Ingen kommentarer: